Miért tartósíts otthon?

Az otthoni tartósítással sok szempontból csökkenteni tudjuk az ökológiai lábnyomunkat. Ebbe beletartozik a boltban kapható tartósított élelmiszerek gyártási és szállítási folyamatából eredő károsanyagkibocsátás, az ezekben felhasznált tartósítószerek káros hatása és a kidobott ételmennyiség csökkentése is.

Az otthoni tartósításnak évszázados hagyományai vannak,

és olyan módszereket használ, melyek nem igényelnek tartósítószert. Az elkészült ételeket üvegbe zárva hosszú idő után is felhasználhatjuk hiszen a tartósítás kialakulását az a cél vezérelte, hogy a betakarítástól a következő évig fogyasztható legyen az élelmiszer.

Ahogy az elején írtuk, az otthoni tartósítással kikerülhető a ipari előállítás során termelt károsanyag kibocsájtás. Emellett az otthon saját kezűleg tartósított élelmiszerről, pontosan tudjuk majd, hogy mi kerül bele és milyen módszerrel került tartósításra. Van-e benne tartósítószer, és abból is pontosan mennyi. Ez fontos az egészséges életvitel szempontjából. Ami még fontos tényező, az az ételpazarlás kérdése. ugyanis, ha készen állunk arra, hogy tartósítsuk az otthoni élelmiszereinket valamilyen formában, úgy sok eseteben elkerülhetjük az ételek kidobását, vagyis csökkenthetjük a háztartásunk ételpazarlását.

Nagyszüleink és az ő szüleik és az előttük járók tökéletesítették számunkra a tartósítás folyamatát.

Befőzéssel a legkülönbözőbb zöldségeket és gyümölcsöket is tartósítani tudjuk. Készíthetünk szörpöt, lekvárt, de eltehetjük a lecsó alapját is, vagy maradhatunk az alapoknál és egyszerűen gyümölcsöt tegyünk el. Befőzés során cukorral, sóval és ecettel is tartósíthatunk (vannak persze más adalékok is erre a célra).

A szárítás vízelvonáson alapszik. Ezzel a módszerrel a nyersanyag víztartalmát csökkentjük le 15% alá, így semmilyen kórokozó és/vagy penészgomba nem marad életben. Ilyen módszerrel zöldségeket, fűszer- vagy gyógynövényeket, de akár húst is tartósíthatunk.

A szárítás párja az aszalás, amely módszerrel a gyümölcsöket lehet tartósítani. ugyanúgy vízelvonás az alapja, ám a gyümölcsök magas cukor tartalma miatt víztartalmuk 20-22% között marad.

Sózással zöldségeket és húsokat is lehet tartósítani. Húsok esetében a lesózott húst szárítani majd füstölni is kell.

Természetesen a technika fejlődése miatt ma már fagyasztással is tartósíthatunk szinte minden ételt.

 

Nagyon sok módszer áll rendelkezésünkre annak érdekében, hogy tartósítani tudjuk otthoni élelmiszereinket. Ezzel csökkenthetjük ökológiai lábnyomunkat és feldobhatjuk étkezési szokásainkat is.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

 

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..