Kókuszolaj, a szuperélelmiszer

A kókuszolaj azon kevés eledelek egyike, melyeket szuperélelmiszerként tartanak számon – zsírsavak egyedi kombinációja, s mint ilyen, mélyreható pozitív változásokat eredményez az egészségünkben.

A kókuszolaj a világ egyik legjobb étele. Olyan zsírsavak keverednek benne, melyeknek köszönhetően nemcsak a súlyvesztést támogatja, hanem az agyműködést is. Sőt, számos egyéb előnyös hatása van.

Lássuk azt a 10 előnyét, amik mellett nehéz elmenni, s amelyeket embereken végzett tanulmányok keretében már korábban megerősítettek a kutatók.

1. A kókuszolaj zsírsavak egyedi kombinációja, hatékony egészségügyi előnyökkel

A múltban a kókuszolajra sokszor nem néztek jó szemmel, mert telített zsírt tartalmaz. Valóban, az olaj a telített zsír egyik leggazdagabb forrása, a zsírsavak csaknem 90 százaléka az. Ám az új elemzések azt mutatják, hogy ezek ártalmatlanok. Számos, jelentős tanulmány született a témában, melyek keretében emberek százezreinél derült ki, hogy az „artéria-eltömődés” csupán egy mítosz. Mi több, a kókuszolaj nem olyan típusú telített zsírokat tartalmaz, amilyenek egy sajtban vagy steak-ben megtalálhatók.

Valójában közepes szénláncú trigliceridek vannak benne, azaz közepes hosszúságú zsírsavak. A legtöbb, étrendünkben elfogyasztott zsírsav ún. hosszú láncú zsírsav, a közepes hosszúságúak másként metabolizálódnak. Az emésztőrendszerből egyenesen a májba jutnak, ahol gyors forrású energiaként hasznosítódnak vagy ún. ketontestekké alakulnak, melyeknek terápiás hatása van az agyi rendellenességekre, így például az epilepsziára és az Alzheimer-kórra.

2. A sok kókuszolajat fogyasztó emberek a legegészségesebbek

Sőt, a legegészségesebb nemzetek tartoznak azok közé, ahol a kókuszolaj jól fogy. Egzotikus ételnek számít a nyugati világban, melyet elsősorban egészségtudatos emberek fogyasztanak. Ám a világ más részein generációk óta az étrend szerves része. Az egyik legismertebb kókuszolaj-evő nép a Tokelauan, a Csendes-óceán déli részén. Kalóriafogyasztásuk 60 százaléka származik a kókuszolajból, így alighanem a legnagyobb telített zsír-fogyasztók a világon. Tökéletes egészségnek örvendenek, szívbetegségre szinte semmi esélyük. Szintén sok kókuszolajat esznek a Kitavanok, hasonlóan problémamentes egészséggel.

3. A kókuszolaj növeli az energiafelhasználást, így több zsírt égetünk

Az elhízás a világ egyik legnagyobb egészségügyi problémája. Az emberek egy része úgy hiszi, csak a kalóriáról szól, mások azonban látják azt is, hogy a kritikus pont a kalóriák forrása. Tény, hogy a különböző ételek testünket és hormonjainkat különféle módon befolyásolják.

A kókuszolajban levő, közepes szénláncú trigliceridek növelik az energia-felhasználást – összehasonlítva a hosszabb láncú zsírokból származó kalóriamennyiséggel. Egy tanulmány szerint napi 15-30 gramm közepes láncú triglicerid a 24 órás energiafelhasználást 5 százalékkal növeli, s összesen mintegy 120 kalóriával naponta.

4. A kókuszolajban levő laurinsav elpusztítja a baktériumokat, vírusokat és gombákat, segít elhárítani a fertőzéseket

A kókuszolaj zsírsavainak 50 százaléka 12 szénatomos laurinsav. Amikor az olaj enzimatikus emésztése történik,  monogliceridet képez, melynek neve monolaurin. A laurinsav és a monolaurin képes megölni az olyan, ártalmas kórokozókat, mint amilyen a baktérium, a vírus és a gomba. Kutatók kimutatták, hogy a rendkívül veszélyes Staphylococcus aureus baktériumot is elpusztítja, valamint a Candida albicans gombát, mely az embernél kialakuló gombás fertőzés egyik gyakori forrása.

5.A kókuszolaj elvágja az éhséget

Érdekes tulajdonsága a kókuszolajnak az éhségérzet csökkentése. Összefügghet azzal, ahogyan a zsírsavak metabolizálódnak, mivel a ketontesteknek lehet éhségcsökkentő hatásuk.

Egy tanulmány során a közepes és hosszú láncú trigliceridek változó mennyiségével etették a 6 egészséges férfi alanyt. Azok a férfiak, akik a legtöbb közepes láncú trigliceridet kapták, 256 kalóriával ettek kevesebbet naponta. Egy másik tanulmány, melyben 14 férfi vett részt, arra mutatott rá, hogy akik a legtöbb közepes láncú trigliceridet fogyasztották reggel, jelentősen kevesebb kalóriát ettek ebédkor.

A fenti tanulmányok kisméretűek és csupán rövidtávúak, ám arra utalnak, hogy ha a hatás hosszútávon fennáll, annak drámai hatása lehet a súlyvesztés elérésében néhány év alatt.

6. A kókuszolajban levő zsírsavak ketonokká alakulnak, melyek csökkentik a görcsrohamokat

A ketogénikus (alacsony kalória- és magas zsírtartalmú) étrendet jelenleg is tanulmányozzák számos rendellenesség kezelése céljából. A leginkább ismert terápiás alkalmazása gyermekeknél a gyógyszer-rezisztens epilepszia kezelése. Az étrend lényege, hogy igen kis mennyiségű szénhidrátot és nagy mennyiségű zsírt esznek, mellyel elérik a ketontestek nagy koncetrációját a vérben. Valami okból ez az étrend drámaian csökkenti a görcsrohamokat az epilepsziás gyerekeknél, azoknál is, akiknél számos gyógyszertípus sem segített.

Mivel a kókuszolajban levő közepes láncú trigliceridek a májba jutnak és ketontestekké alakulnak, gyakran alkalmazzák őket epilepsziás pácienseknél a ketózis kiváltására, miközben egy kicsit több szénhidrátot is engedélyeznek az étrendben.

7. A kókuszolaj javítja a vér koleszterinszintjét és csökkenti a szívbetegség esélyét

A kókuszolajban sok telített zsír található, mely valójában nem károsítja a vér lipid profilját úgy, ahogyan azt korábban hitték. A telített zsírok emelik a HDL (jó) koleszterin szintjét, az LDL (rossz) koleszterint pedig egy jótékony altípussá változtatják. Egy, 40 nő részvételével végzett vizsgálat szerint a kókuszolaj csökkenti a teljes- és az LDL koleszterinszintet, miközben növeli a HDL-t, összehasonlítva azt a szója olajjal.

Patkányokon végzett kísérletek is azt mutatták, hogy a kókuszolaj csökkenti a trigliceridek-, a teljes- és LDL koleszterin szintjét, illetve növeli a HDL koleszterinét, javítja a vér ún. koagulációs faktorját és antioxidáns státuszát. Ezzel csökken a szív- és érrendszeri kockázat, vagyis kevésbé számíthatunk hosszútávon szívbetegségre.

8. A kókuszolaj védi a hajat a károsodás ellen, hidratálja a bőrt és fényvédőként működik

Többféle jótékony célt is szolgál a kókuszolaj, s ehhez semmi mást nem kell tennünk, mint megenni. Sokan alkalmazzák kozmetikai célokra, az egészség javítása, a haj és a bőr szépsége érdekében.

Száraz bőrrel rendelkező embereken végzett tanulmányok azt mutatták, hogy a kókuszolaj javítja a bőr nedvességét és lipidösszetételét. Védi a hajat a károsodás ellen, sőt, egy tanulmány arra is rámutatott, hogy fényvédőként működik – blokkolja az ultraibolya sugarak 20 százalékát.

Szájöblítőként szintén használható, az olajozásnak nevezett folyamatban – elpusztítja a szájban levő, káros baktériumokat, javítja a száj általános egészségét és a kellemetlen leheletet is megszünteti.

9. A kókuszolaj serkenti az agyműködést az Alzheimeres pácienseknél

Az Alzheimer-kór a demencia leggyakoribb oka világszerte, s elsősorban az idős embereknél jelentkezik. Esetükben csökken az a képesség, hogy a glükózt energiává alakítsák az agy egyes területein. A ketontestek azonban támogatják az agy energiához jutását – a kutatók elgondolkodtak azon, hogy a ketonok alternatív energiaforrásként működhetnek a zavart szenvedett sejtek számára, mérsékelve ezzel az Alzheimer-kór tüneteit.

Egy 2006-os tanulmányban a közepes láncú trigliceridek fogyasztása közepes mértékű javulást mutatott az agyműködés terén a kór enyhébb formáival küzdő pácienseknél. Egyéb tanulmányok is alátámasztják a felfedezéseket, a közepes szénláncú triglicerideket potenciális terápiás megoldásként tanulmányozzák az Alzheimer-kórra.

Webáruházunkban megtalálható a kókuszolaj 1 literes vödrös, zacskós, valamint 18 kilogrammos dobozos kiszerelésben. Aki a kókusz finom illatára is vágyik, az megvásárolhatja 200 milis, valamint 1 literes formában.

10. A kókuszolaj elősegíti a fogyást, különösen a veszélyes hasi zsír eltüntetésében remekel

Mivel a kókuszolaj fogyasztása csökkenti az étvágyat és növeli a zsírégetést, hozzájárul a súlyvesztéshez. Különösen hatékonynak bizonyul a hasi zsír eltüntetésében, amely a hasi részben és a szervek körül gyűlik meg. Ez a legveszélyesebb zsír, számos nyugati betegséggel hozható összefüggésbe. A derékbőség könnyen mérhető, egyszerűen megmutatja azt is, mekkora mennyiségű zsír gyűlik meg a hasi részen.

Egy, 40 hölgy részvételével készült, hasi hízásról szóló tanulmány keretein belül a nők napi 30 ml kókuszolajat kaptak. Jelentős csökkenés következett be a BMI (testtömeg-index) és a derékbőség tekintetében is, csupán 12 hét alatt. Egy másik tanulmány, melyben 20 elhízott férfi vett részt, szintén mérséklődött a derékbőség, 2, 86 centiméterrel, 4 héttel azután, hogy napi 30 ml kókuszolajat kezdtek inni az alanyok.

A számok kevésbé lehetnek meggyőzőek a felszínen, ám adjuk hozzá, hogy a tanulmányok résztvevői még csak testmozgást sem végeztek. Sőt, nem csökkentették kalóriabevitelüket sem. Mégis, jelentős mennyiséget veszítettek a hasi zsírból azzal, hogy beiktatták étrendükbe a kókuszolajat.

Forrás: Napidoktor.hu

Mentés

Mentés

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

 

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..